Nova linija tašni čuvene francuske modne kuće “Louis Vuitton” nosi ime “Masters” i potpis Jeffa Koons -a koji je, umesto svojim, odlučio da je ukrasi delima Da Vinci, Fragonara, Rubensa, Ticijana i Van Gogh.

Amerikanac Jeff Koons (62), čiji “Pas od balona (narandžasti)” drži rekord za najskuplje delo živog umetnika od kada je novembra 2013. prodato za 58,4 miliona dolara, pridružio se kolegama Takashi Murakamiu, Richard Prinsu, Danijel Buren koji su do sada sarađivali sa kućom “Louis Vuitto“.
Pošto posete muzejima širom sveta opadaju, likovna umetnost mora da pronađe nove načine da dopre do mlađe publike; između ostalog, tako što će progovoriti na jeziku koji generacija 21. veka razume.
Možda, recimo, jednom “LV” tašnom na kojoj je velikim zlatnim slovima ispisano “Rubens” preko reprodukcije božanstvene, nasilne, raskošne slike ovog umetnika 17. veka “Lov na tigra” (1615-16)”?
Rubens je jedan od velikih umetnika koje je Džef Kuns izabrao da ovekoveči na tašnama “LV“. Kuns je postao poznat po tome što je kič slike i predmete pretvarao u umetnost, ali za liniju ručnih tašni, ranaca i drugih skupih modnih detalja od kože, on je odlučio da veliku umetnost vrati u pop kulturu.
* Mesto za vasu reklamu ! *
Baš kao što je i Andy Warhol stvarao vorholizovane verzije renesansne umetnosti, Kuns je stare majstore preobratio u “must-have” modne aksesoare.
 On je radio u tajnosti na projektu “Majstori skoro godinu dana. Osim tašni dizajnirao je i ešarpe, priveske za ključeve, novčanike, futrole za laptopove – ukupno 51 komad.

U unutrašnjosti svake tašne nalazi se portret i kraća biografija umetnika kao i naziv slike koja je na spoljašnjosti. Tu je i privezak/silueta Kunsovog zeke od balona, kao i prerađen čuveni LV monogram sa inicijalima JK (Jeff Koons).

Ovo je radikalni potez za kuću ‘LV‘ koja do sada nikada nije dozvolila da se njen logo preoblikuje ili menja“, ističe se u zvaničnoj izjavi modne imperije.

Majstori” su inspirisani Kunsovim serijalom slika “Gazing Ball” iz 2015. u kojem je umetnik reprodukovao razna remek-dela starijih majstora dodajući im plave sfere reflektujućih površina koje se obično koriste kao ukrasi na travnjacima.

Osim dobro poznatih slika “Mona LizeDa Vinčija i “Žitnog polja sa čempersimaVan Goga, Kuns je za liniju “Majstori” napravio i nešto smeliji izbor u vidu Ticijanovih “Marsa, Venere i Kupidona” (1546) i “Devojčice sa psom” (1770) Fragonara.

Jean – Honore Fragonard, francuski slikar dokolice i senzualnosti, bio je jedan od poslednjih predstavnika razigranog rokokoa koji je slavio zadovoljstvo a kojeg su revolucionarni moralisti videli kao dekadentnu dvorsku estetiku eskapizma i grešnog uživanja.

Mnogi Fragonarovi prijatelji umrli su na gijotini tokom Francuske revolucije. On ni tada a ni danas nije bio naročito u modi, ali Kuns je odlučio da njegovog senzualnog genija stavi u centar modnog sveta.

Amerikanac priznaje da “barem jednom godišnje” ode u Staru pinakoteku u Minhen gde je slika izložena.

Oni koji su upoznati sa Kunsovim opusom i nisu toliko iznenađeni njegovim izborom. Fragonarova provokativna slika polunagog devojčurka koji se igra sa pufnastim psom u krevetu ima najmanje dve sličnosti sa Kunsovim kreacijama: ljubav prema psićima i brisanje granica između pornografije i umetnosti (Kuns je 1990. uradio serijal seksualno eksplicitnih radova, “Napravljeno u raju”, u kojima je prikazan sa svojom tadašnjom suprugom, porno zvezdom Ćićolinom).

Sada je Džef Kuns odlučio da sa svetom podeli umetnost koju najviše voli. Snaga Rubensa, senzualnost Ticijana i bezobrazne poslastice Fragonara jasno ga fasciniraju i on želi da i drugi vide isto što i on. Ovo nije samo još jedna linija luksuznih tašni. Ovo je umetnikovo promišljanje o majstorima, u formi tašne. Kuns nudi drugačiju vrstu lekcije iz umetnosti koja je pravo uživanje.

On je učinio da remek-dela velikih majstora izađu iz muzeja i ušetaju u moderan život, ocenjuje Jonathan Jones, likovni kritičar “Gardijana”.

Sam umetnik je u nedavnom razgovoru za “New York Times” izjavio da mu je namera bila da stvori nešto poželjno:

– Nadam se da će onaj ko bude šetao ulicom sa ovom tašnom zaista slaviti čovečanstvo. Da će osetiti emotivnu vezu. One se dodiruju sa metafizičkim: sadašnjim trenutkom i njegovom povezanošću sa prošlošću i budućnošću. Verujem da su ove tašne prava umetnost – rekao je Koons, genije ili šarlatan, zavisi koga pitate.

Kolekcija LV x JK naći će se u odabranim prodavnicama od 28. aprila, po ceni od 780 do preko 5000 dolara. Neće biti prodavana onlajn.

– Mislim da je ovo odličan način da moj rad dopre do šire publike, da izađe na ulice – izjavio je Koons. No, kako se cene za kolekciju kreću od 585 dolara za privezak do 4.000 za veliku torbu, one neće baš biti pristupačne svima.

– Pa, oni koji ne mogu sebi da priušte neki komad, mogu makar da stanu ispred izloga radnje i dive im se – poručio im je umetnik i potom dodao:

-Nadam se da će ljudi da razumeju moje ideje, da će ih shvatiti kao nastavak mojih napora da izbrišem hjerarhiju vezanu za vrhunsku umetnost i stare majstore.

Prve reakcije društvenim mrežama su, međutim, sasvim drugačije. Najčešći komentari su da sve deluje kao suvenir iz muzejske prodavnice ili jeftine kopije koje se prodaju na ulici.

– Kako je moguće da je spoj vrhunske umetnosti i kvalitetnih tašni dao ovako katastrofalni rezultat – pita se jedan korisnik Fejsbuka. Ne iznenađuju me negodovanja – rekao je Majkl Berk, izvršni direktor u “Luju Vitonu“.

– Ljudi će biti uznemireni idejom da nešto sveto ulazi u kraljevstvo profanog. Ali, mi volimo da radimo stvari koje se doimaju politički nekorektnim. Ako nas zaspu paljbom, znači da nešto činimo kako treba – tvrdi Berk.

Čitav projekat naišao je na jednoglasnu podršku muzeja. Ona im, realno, nije bila potrebna, jer su svim delima odavno istekla autorska prava, ali su autori projekta hteli najkvalitetnije reprodukcije, a njih poseduju samo muzeji koji ih čuvaju.

Jean-Luc Martinez, direktor “Louvre“, u kojem je i održana promocija kolekcije, vrlo brzo je pristao na saradnju.

– Ja sam svim srcem uz ovaj projekat – izjavio je. I njegove kolege su isto reagovale.

– Odmah su shvatili da klasična umetnost može da se nadmeće sa savremenom jedino ako izađe na ulicu. Svima je bio cilj da ti stari umetnici postanu još poznatiji – kaže Berk.

Upravo zbog saradnje muzeja, reprodukcije na tašnama omogućavaju vlasnicima “da budu bliže slikama nego u muzeju”, tvrdi Berk.

– Verno smo ih predstavili, sve do najmanje pukotine na platnu – ističe on.

Na promociji kolekcije u Luvru prisustvovali su i Jeff Koons i predstavnici “Louis Vuitton” ali i poznate zvanice: Catherine Deneuve, Michelle Williams, Jennifer Aninston i Justin Theroux, Chloe Sevigny, Lea Seydoux, Adele Exarchopoulos, Jennifer Connelly , Cate Blanchett… Oskarovka Alicia Vikander nije bila tu, iako je ona zvanično zaštitno lice brenda i biće na kampanji i za “Majstore“.

 

Share: